«Φέρτε το παλιό βιβλίο Ιστορίας»! Οέο!

Το είπα και το δήλωσα πως με όσα βλέπω τριγύρω μου θα αρχίσω να μιλώ με άναρθρες κραυγές με «Αααααα» και «Ουαί» και με «Οέο». Διότι όταν η λογική απουσιάζει, ο κώδικας επικοινωνίας είναι μόνο οι κραυγές που ορίζει ο αταβισμός που σιγοκαίει στις διπλές έλικες του DNA μας. Το είπα, αλλά εδώ μιλάμε για Ιστορία, μιλάμε για την ελληνική Ιστορία, την Ιστορία μας. Για χιλιάδες νεκρούς και για ποτάμια αίμα. Για ένα λαό που κατάφερε να νικήσει το χρόνο. Να ορτσάρει κόντρα στους καιρούς που θέλουν να καταποντίζουν και να αφανίζουν έθνη και χώρες και ανθρώπους. Πώς να προδώσεις όλα αυτά και να μη δώσεις μάχη με όποιο όπλο έχεις και με όλες σου τις δυνάμεις;

Δε μιλώ για μάχη υπέρ της μιας ή της άλλης άποψης και πολύ περισσότερο δεν υπερασπίζομαι μπλε, πράσινες, κόκκινες ή δεν ξέρω τι άλλο χρώμα θέλουν μερικοί να βάψουν τις σελίδες της Ιστορίας. Αυτό που με καίει εμένα είναι μόνο η αλήθεια. Γυμνή και απέριττη και πικρή. Όπως είναι πάντα.

Και με βάση αυτή την αλήθεια κραυγάζω κραυγή τεράστια μπας και με ακούσει κανένας. Μόνο γι’ αυτό. Να ακούσει. Και αν θέλει μετά, αν έχει πέντε γραμμάρια λογική, ας ρίξει μια ματιά στο παρακάτω κείμενο. Πάνε οχτώ χρόνια που το δημοσίευσα στο Ενημερωτικό Δελτίο που έβγαζα κάποτε για το Σύλλογό μου, το Σύλλογο Εκπαιδευτικών ΠΕ Νέας Σμύρνης. Φεβρουάριος του 1999, εποχή που μόλις είχε κυκλοφορήσει το αναθεωρημένο προηγούμενο βιβλίο Ιστορίας της Έκτης Δημοτικού, αυτό που τώρα μερικοί ουρλιάζουν να ξαναγυρίσει στη θέση του άλλου του πρόσφατου και αμφισβητούμενου πολύπλευρα.

Ουρλιάζουν αλλά δεν ξέρουν. Δε σκύψανε ποτέ σοβαρά πάνω στο ζήτημα. Υπερασπίζονται μόνο κομματικές γραμμές ή άλλες ιδεολογικές περιχαρακώσεις, όχι την αλήθεια, την επιστημονική και την έγκυρη. Όχι την Ελλάδα και την ιστορία της. Όχι εκείνους που έδωσαν τη ζωή τους για να είμαστε σήμερα λεύτεροι. Όχι!

Αν είχαν όμως σκύψει και μελετήσει το όλο θέμα, θα έβλεπαν πως αυτά που λένε είναι εκτός πραγματικότητας. Και πρώτα πρώτα όσα ακούγονται από τα ακροδεξιά για τα κρυφά σχολειά και άλλα εθνικόφρονα. Δεν είναι η κ. Ρεπούση που κατάργησε το Κρυφό Σχολειό. Ευτυχώς αυτό το Σχολείο είναι κλειστό πάνω από 15 χρόνια. Από τις αρχές της δεκαετίας του ’90 είχαμε οδηγίες οι δάσκαλοι (επίσημες, από το Παιδαγωγικό Ινστιτούτο) πως κρυφό σχολειό δεν υπήρξε. Και το ίδιο τόνιζαν και τα βιβλία των μαθητών. Αυτά τα βιβλία που οι υποστηρικτές του κρυφού σχολειού ζητάνε τώρα να επανέλθουν. Τα ίδια βιβλία που διδάσκονταν χρόνια στα σχολεία και κανείς από τους κυρίους αυτούς δεν είχε πάρει χαμπάρι τι λένε και καμιά διαμαρτυρία δεν ακουγόταν. Και καλά έκανε και δεν ακουγόταν διαμαρτυρία για το συγκεκριμένο ζήτημα. Διότι αυτή είναι η επιστημονική αλήθεια και σε όποιον αρέσει. Κρυφό Σχολειό δεν υπήρξε. Όχι τουλάχιστον έτσι όπως το έχουν πλάσει οι θρύλοι και οι φαντασίες.

Κι αν τέτοια διαμαρτυρία στερείται λογικού και επιστημονικού ερείσματος, υπάρχουν όμως πολλοί άλλοι σοβαροί λόγοι να διαμαρτυρηθούμε και για το παλιό εγχειρίδιο και να αντιδράσουμε στην επαναφορά του στα σχολεία. Το παρακάτω άρθρο αναφέρει λίγους απ’ αυτούς. Αν κάποιος ερευνήσει καλύτερα, είναι βέβαιο πως θα ανακαλύψει και πολλούς άλλους. Σας το παραθέτω όπως ακριβώς είχε δημοσιευτεί τότε:

______________

Η αναθεώρηση της Ιστορίας


Απ’ όλα τα βιβλία του δημοτικού σχολείου που χρόνια ζητάνε οι εκπαιδευτικοί την αναθεώρησή τους, το υπουργείο Παιδείας έκρινε σκόπιμο να αναθεωρήσει την Ιστορία της Έκτης Δημοτικού. Κι όχι για να προσθέσει κεφάλαια για τα πρόσφατα χρόνια, μα για να τροποποιήσει θέσεις και απόψεις για γεγονότα του παρελθόντος.

Το γεγονός αυτό θα πέρναγε απαρατήρητο αν δεν τύχαινε συμπτωματικά κάποιοι από μας να έχουν κρατήσει το παλιό τεύχος και λόγω της γνωστής έλλειψης που παρατηρείται σε εγχειρίδια, να αναγκαστούν να το χρησιμοποιήσουν. Έτσι, μας δόθηκε η ευκαιρία να διαπιστώσουμε πως δεν έγινε απλά και μόνο διαχωρισμός της θεωρίας από τις ασκήσεις αλλά και ουσιαστική αλλοίωση του πνεύματος που διακατείχε το παλιό βιβλίο. Χαρακτηριστικά παραθέτουμε τα ακόλουθα στοιχεία:

Στην παλιά έκδοση (με χρονολογία 1996) διαβάζουμε στο κεφάλαιο για το Φιλελληνισμό, σελίδα 158: « Ο φιλελληνισμός έδειξε ότι η ελευθερία ενός λαού είναι κοινή υπόθεση όλων των λαών της γης.» Στη αναθεωρημένη έκδοση του βιβλίου (με χρονολογία 1998) η παραπάνω φράση κρίθηκε περιττή και παραλείφθηκε.

Τα πρόσφατα γεγονότα με τη σύλληψη του Οτσαλάν, μας κάνουν καχύποπτους πως η παράλειψη της φράσης δεν ήταν και τόσο τυχαία. Ειδικά αν την αντιπαραθέσουμε με τις δηλώσεις του Πρωθυπουργού μας για καταδίκη των ένοπλων κινημάτων.

Και δυστυχώς δεν είναι το μόνο ύποπτο κρούσμα που εντοπίσαμε στις προθέσεις όσων αναθεώρησαν την Ιστορία μας. Στο κεφάλαιο που αναφέρεται στο Κυπριακό, οι παραλείψεις είναι ακόμη πιο περίεργες. Στο παλιό τεύχος διαβάζουμε: «Η Αγγλία για να δυσκολέψει τον ενωτικό αγώνα των Ελλήνων, υποκίνησε την Τουρκία, που μέχρι τότε είχε παραμείνει σχεδόν αδιάφορη, να προβάλει κι αυτή απαιτήσεις για την προστασία των Τούρκων της Κύπρου.» Στη νέα έκδοση κρίθηκε σκόπιμο να αποσιωπηθεί ο ρόλος των Εγγλέζων. Παράλληλα εξαφανίστηκε από το κείμενο ο ρόλος του Μακάριου αλλά και τα στοιχεία που ανέφεραν πως η συντριπτική πλειοψηφία των κατοίκων του νησιού ήταν Έλληνες.

Από τη μεριά μας κρίνουμε σκόπιμο να καταγγείλουμε τη συγκεκριμένη αναθεώρηση της Ιστορίας ως προσπάθεια παραχάραξής της και να απαιτήσουμε σύντομα να αποκατασταθούν και οι παραλείψεις αλλά και τα λάθη που σε άλλα σημεία εντοπίσαμε.


________________


Αυτά λέγαμε τότε, Φεβρουάριο του 1999, οι εκπαιδευτικοί. Αλλά κανείς δεν άκουγε... Ας ακούσει έστω και τώρα. Η Ιστορία δεν είναι χωράφι για κομματικές αντιπαραθέσεις. Ας επικρατήσει επιτέλους η λογική, η επιστήμη και η αλήθεια. Κι ας σταματήσουν οι άναρθρες κραυγές. Δεν ταιριάζουν σε ανθρώπους. Δεν ταιριάζουν σε έλληνες. Και δεν αξίζει τέτοια τύχη στην Ιστορία αυτού του τόπου.



______________


Δείτε επίσης στη blogosfaira:

ΣΧΟΛΙΟ: Καλή η ερώτηση. Απάντηση υπάρχει; Ρωτάμε με βάση και όσα ειπώθηκαν παραπάνω, που έλαβαν χώρα επί διακυβερνήσεως ΠΑΣΟΚ αλλά και με το δεδομένο πως το επίμαχο βιβλίο της κ. Ρεπούση δεν αφορά μόνο τη νυν κυβέρνηση. Οι αναθέσεις των βιβλίων και οι οδηγίες για το γράψιμο δίνονται χρόνια πριν. Άδικο είναι να φορτώνεται όλη την ευθύνη η τελευταία υπουργός Παιδείας. Το ζήτημα είναι πολύ βαθύτερο και πολύ πιο σκοτεινό. Ας το δούμε πια στις σωστές του διαστάσεις, χωρίς εθνικιστικές κορώνες, διαθλαστικούς φακούς, δίχως προχειρότητες και κυρίως χωρίς Οέο και Ουά και Ουαί!!!



2 σχόλια:

  1. Λυπάμαι αλλά σύμφωνα με τον Κοραή, τον Ιακωβάκη Νερουλο, Τον Φωτάκο, αλλά και αρκετούς ξένους ιστοριοδ'ηφες το κρυφό σχολείο υπήρξε. Σας παρα καλώ να διαβάσετ τη σειρά Revisited.
    Το γνωστό βιβλίο του Άλκη Αγγέλου βρίθει ιδεοληψιών και προκαταλήψεων και "προοιωνίζει" τη μετέπειτα ιστοριογραφία της καθηγήτριας γαλλικών κ Ρεπούση.

    ΑπάντησηΔιαγραφή
  2. Αγαπητέ φίλε, την επιστήμη δεν την ενδιαφέρουν οι "απόψεις" αλλά οι αποδείξεις. Κανένας ιστορικός σύγχρονος που σέβεται τον εαυτό του δεν ισχυρίζεται πως υπήρξε κρυφό σχολειό. Και ο λόγος είναι ότι λείπουν τα στοιχεία που το αποδεικνύουν. Ακόμη και τα βιβλία που διδάσκαμε προ του 1990, δεν ανέφεραν τέτοια ανακρίβεια για κρυφό σχολειό.

    Υπήρχε όμως ο γνωστός πίνακας του Γκύζη σε κάποια σελίδα και αυτό δημιουργούσε λάθος εντυπώσεις. Στο κείμενο όμως δεν υποστηριζόταν τέτοια άποψη.

    Αντίθετα υπάρχουν πλήθος στοιχεία για το αντίθετο, για σχολεία και σχολές που λειτουργούσαν ολοφάνερα επί Τουρκοκρατίας. Σας παραπέμπω χαρακτηριστικά στο ιστορικό της Μεγάλης του Γένους Σχολής όπου μπορείτε να διαβάσετε τα εξής:


    Αν ανατρέξει κανείς στα ιστορικά δεδομένα της Μεγάλης του Γένους Σχολής που συνθέτουν την παρουσία τους στα εκπαιδευτικά δρώμενα του γένους, θα διαπιστώσει πως αμέσως μετά την άλωση της Πόλης ιδρύεται από τον Πατριάρχη Γεννάδιο τον Σχολάριο και με πρώτο διευθυντή τον Ματθαίο Καμαριώτη.

    Όπως καταλαβαίνετε είναι εντελώς γελοίο να πιστέψει ακόμη και ένας που δεν είναι ιστορικός, ότι οι Τούρκοι επέτρεπαν στην έδρα της αυτοκρατορίας να λειτουργεί σχολή πανεπιστημιακού επιπέδου και ταυτόχρονα απαγόρευαν στα χωριουδάκια να σπουδάζουν τα πρώτα γράμματα οι δύστυχοι υπόδουλοι.

    Στο ίδιο άρθρο θα διαβάσετε και άλλο σημαντικό στοιχείο:


    Απόφοιτοί της ήταν οι Δραγουμάνοι της Υψηλής Πύλης, οι Ηγεμόνες της Μολδοβλαχίας και οι γνωστοί ¨ Φαναριώτες

    Εδώ αποκαλύπτεται ότι όχι μόνο δεν απαγόρευαν οι Τούρκοι τη μόρφωση των ελλήνων αλλά και αξιοποιούσαν τους μορφωμένους έλληνες για υψηλές διοικητικές θέσεις.

    Εξάλλου πολλά θα μπορούσε κανείς να πει για τα σχολεία και στα χρόνια του Βυζαντίου. Ποιοι πήγαιναν τότε σχολείο; Πριν σκλαβωθεί η χώρα; Όλοι; Φυσικά όχι.

    Και δεν πήγαιναν όλοι οι έλληνες σχολείο ακόμη και μετά την απελευθέρωση. Ξέρετε μήπως πότε επιτέλους έγινε υποχρεωτική η φοίτηση των κοριτσιών; Ή μήπως τα κορίτσια δεν είναι άνθρωποι;

    Ξέρετε μήπως αν τα κορίτσια στην αρχαία Ελλάδα μάθαιναν γράμματα; Ξέρετε και τι έφταιξε και αργότερα η γυναίκα θεωρήθηκε πως δεν είναι για γράμματα;

    Πολλά θα μπορούσα ακόμη να προσθέσω αλλά θα προτιμήσω να τα ανεβάσω σε ξεχωριστό άρθρο.

    Τη διεύθυνση της Μεγάλης του Γένους Σχολής μπορείτε εύκολα να τη βρείτε από το Google. Αν όχι, σας την αντιγράφω εδώ:


    Μετά την Άλωση: http://www.megalisxoli.gr/frames.asp?Page=IstorikoTisMGS

    ΑπάντησηΔιαγραφή

Αφιέρωμα στην Κατερίνα μας